Reflecties bij maanlicht

Gepubliceerd op 29 maart 2021 om 20:35

Hallo curieuze lezer,

 

Ondertussen hebben we bij Tavern of Talents twee testreeksen achter de rug. Het lijkt ons een geschikt moment voor een kleine vergelijkende oefening. Wij hopen je een inzicht te geven in hoeverre onze sessies verschillen van klassieke D&D campagnes en wat wij proberen te bereiken met Tavern of Talents.

 

For the record: dit is hoe wij D&D benaderen. Het is perfect om als vrienden rond de tafel te zitten en de dobbelstenen veelvuldig te laten rollen. Laat je vooral niet beperken; er zijn ontelbaar veel mogelijkheden om D&D te benaderen en allen zijn ze valabel en gerechtvaardigd. If you’re having fun, you’re doing it right.

 

Het grondwerk voor Tavern of Talents begon in het najaar van 2019 met een leeg blad papier, of eerder een leeg Word-document, en een bijeenkomst van twee gelijkgezinden met een vurige drive om in combinatie met D&D iets speciaals te lanceren: “dat ietsje meer”. Wat dat iets meer was, begon zich al snel te kristalliseren rond “het menselijke”. Het idee van fantasie als soelaas en kracht stond hier centraal. Dit vond zijn uiting in het talentenkader van Luk Dewulf, iets waar wij reeds vertrouwd mee waren en het leek bij uitstek een goede manier om dit menselijke binnen te brengen in D&D en ermee aan de slag te gaan. Alvorens wij het goed en wel beseften brak de creativiteit los en waren wij bezig met een (naar ons gevoel ;) ) toffe campaign te creëren.

© Upklyak @ Freepik.com

Humble beginnings and a dragon named Covid

 

In september 2020 onderwierpen we eindelijk het resultaat van onze inspanningen aan de vuurproef. Wij waren er onszelf heel bewust van dat het een exploratie en experiment zou worden. Het is een beetje als Dungeon Master spelen: je hebt een premisse, een aantal zaken die je wenst te verkondigen en een begeleidende taak, maar het is de gezamenlijke interactie van de groep waar de interessante zaken naar boven komen. Deze zijn bijzonder en onvoorspelbaar qua vorm en tijd, waardoor je al eens moet improviseren. De zogenaamde Session 0 (= traditioneel de tijd die je spendeert om characters te creëren) is daar geen uitzondering in wanneer je jouw spelers naar het avontuur begeleidt.

 

De insteek voor onze eerste reeks was duidelijk: een open wereld waarin onze spelers naar hartelust konden exploreren en zichzelf konden tegenkomen. Wij vermoedden echter wel dat er iets van richting nodig was. Wij kozen ervoor om het talentenkader te gebruiken als basis voor character creation. Wij besloten onze deelnemers aan de slag te zetten met de talententool van Luk Dewulf, zodat zij hun talenten voor aanvang van de reeks konden ontdekken.

 

Wij wilden niemand uitsluiten; iedereen heeft recht op fantasie en verbeelding. En dus kwamen wij overeen dat kennis van D&D geen vereiste was voor onze eerste reeks. Dit maakte dat wij voor de aanvang van de campaign een heuse brok aan informatie zouden moeten meegeven; talent, race, class, character creation, spelregels. Een heuse jungle waarvan wij meer dan enthousiast over waren om onze spelers er doorheen de begeleiden. Het was immers een leerervaring voor allen. Ook om die reden vonden wij het belangrijk dat er een veilige en comfortabele atmosfeer was rond de tafel. Ons idee viel nogal snel op gezelschapsspellen winkel en café The Playground in hartje Antwerpen. Helaas hebben wij door COVID-19 afscheid moeten nemen van The Playground en schakelden wij, niet zonder frustratie jegens COVID-19, halverwege onze eerste reeks over naar een digitaal format. 

 

Ook voor de tweede reeks in februari en maart 2021 bleef de frustratie rond COVID-19 ons achtervolgen. Gebaseerd op de feedback die wij kregen tijdens de eerste reeks, hebben wij naar aanloop weken aan een format gesleuteld, tot wij beseften dat COVID-19 ons danig veel frustratie opleverde dat wij hier iets mee moesten doen. Wij zagen er heil in om dit om te buigen naar iets constructiefs en creatiefs en besloten om onze tweede reeks in het thema van COVID-19 te zetten. Tot zover onze geschiedenis.

Gezocht: een duidelijk kader

 

De focus voor onze eerste reeks lag voornamelijk op de talenten van onze deelnemers. Tijdens de eerste sessie gingen wij samen op zoek gingen naar classes, races, backgrounds en andere zaken die daarmee in overeenstemming waren. In groep hebben wij parallellen gezocht tussen de talenten van Luk Dewulf en een speelbaar personage in D&D waarmee de deelnemers zich konden vereenzelvigen. Dat vergde heel wat aftasten, sociale interactie en een talententool om een beeld te scheppen van de deelnemers. Om maar te zwijgen van onze eigen methodiek aan de hand van individuele talentbloesems en -queestes. 

Zelfs met de talenten van de deelnemers en Dungeons & Dragons als leidraden, ontbrak het de eerste reeks aan richting tijdens het spelen. We gaven de deelnemers bewust veel keuzevrijheid, omdat wij geloven in de kracht van spontane en intuïtieve beslissingen om tot authentieke en wonderlijke ervaringen te komen. Dit in combinatie met een open-world sandbox campaign.  De wereld was er, die hadden we gemaakt, en we vertrouwden erop dat we aan de hand van talent onze spelers de tools hadden meegegeven om intenties te vormen en doelen te stellen die ze konden loslaten op de wereld. Dit bleek niet zo te zijn; het was teveel informatie, teveel verwachtingen en de setting was net iets te vrijblijvend. Er was geen waardevolle connectie tussen de spelers en de spelwereld. Zelfs later tijdens de reeks, aan de hand van gerichte encounters rond talent, kwamen de connectie met de wereld en de intentionaliteit van de spelers niet tot hun recht. In ons enthousiasme hebben wij heel veel geprobeerd te doen en dat is te ambitieus gebleken. Wij hebben onze ideeën op een foute manier vormgegeven en zijn na afloop van reeks Eén opnieuw naar de tekentafel gegaan. De focus van onze tweede reeks rond COVID-19 bleek daarom achteraf een zegen te zijn.

© Vectorpouch @ Freepik.com

Met onze tweede reeks vormde COVID-19 een ankerpunt: het maakte de context en opzet van de reeks duidelijk, en vormde de rode draad doorheen de eerste gesprekken. Dit was in contrast met de eerste reeks meteen inhoudelijk zeer sterk, diepgaand en gefocust. De meerwaarde die een gelijkgestemde groep voor elkaar kan betekenen, is er één die we niet meer zullen onderschatten en het zorgde voor een ontzettend dankbare ervaring.

Tijdens onze eerste reeks probeerden wij iedereen in staat te stellen om een eigen individueel kader te creëren voor zichzelf. In reeks Twee leerden wij de meerwaarde van een gezamenlijk kader. Waar wij dachten dat een duidelijk kader nodig was, was er vooral een gemeenschappelijk kader nodig.

Co-creatie en connectie

 

Een uitdaging bij onze tweede reeks waar wij uitermate enthousiast over waren, was het vertalen van de dynamieken die beschreven werden in de eerste gesprekken naar een fantasiewereld.

In de eerste reeks kozen wij voor een grote sandbox; er waren NPC’s, dungeons, een relatief groot eiland om te verkennen en meer. Allemaal zonder enige sterke connectie tot spelers. De vertaaloefening van speler naar personage zagen wij compleet los van elke vorm van worldbuilding. Opnieuw; te veel informatie en te veel input langs onze kant zonder enige vorm van richting.

Met onze tweede reeks zijn we met onze deelnemers in gesprek gegaan over welk effect de lockdown op hun leven heeft gehad en wat hun verwachtingen over de toekomst zijn. Thema’s als sociale druk, vriendschap en familie kwamen al snel naar voren in de vorm van specifieke gevallen. Dit alles gecombineerd met het gevoel van “de pauzeknop”: alles staat even op pauze nu in de lockdown, en wat gebeurt er wanneer deze pauze voorbij is?

Gaan wij opnieuw in een rat race terechtkomen? Hoe groot zal de sociale druk zijn die onze dierbare kennissen onbewust op onze schouders zullen leggen? Zullen onze sociale vaardigheden verwilderd zijn?

Het was voor ons een geweldige creatieve uitdaging om dit alles in een spelwereld te steken en alleen maar konden omdat we de worldbuilding en NPC’s niet op voorhand maakten. Wij kozen ervoor om de beschreven dynamieken in een fantasy-jasje te steken: een familiefeest wordt bijvoorbeeld dan een harvest festival waarin één familie van het dorp een belangrijke rol speelt. Maar omdat iedereen aan de tafel weet wat hier achter speelt, kan je er waardevol mee aan de slag gaan.

Waar wij in reeks Eén een wereld creëerden als DM’s, maakten wij in reeks Twee de wereld/setting met onze spelers gezamenlijk. Iets wat we elke DM kunnen aanraden; klop af op een specifiek thema met jouw spelers en bouw samen jouw wereld, personages, etc.

Reeks Twee

Fantasy is een taal

 

Een derde verschil tussen onze eerste en tweede reeks waren de deelnemers zelf. In reeks Eén wilden wij niemand uitsluiten; verbeelding is van en voor iedereen. Door de spontane natuur van reeks Twee, kozen we voor mensen die reeds D&D konden spelen, aangezien het puzzelwerk rond hoe we character creation konden vergemakkelijken en integreren met de reeks nog niet helemaal gelegd was.

Wat de deelnemers van reeks Eén en reeks Twee wel gemeen hadden met elkaar, was algemene kennis van al wat Fantasy is. En dat is waardevol. Fantasy is een taal op zich; het is een systeem van tekens, symbolen en metaforen. Het beheersen van deze taal is een meerwaarde voor het vertaalproces van de dagdagelijkse dynamieken en logistieke zaken naar de wereld van fantasie. En wanneer dit minder intuïtief verloopt, raden wij aan om dat expliciet te maken. Want wat is de betekenis van een Elf? Of van een Warlock? De ene is al wat bekender dan de andere: zowel bij naam als bij betekenis. Kennis hiervan is niet alleen waardevol voor de speler die het personage speelt om bepaalde zaken binnen te brengen in de fantasiewereld, maar ook voor de andere spelers om hen beter te leren kennen. Het is belangrijk om dezelfde taal te spreken. Voor de één is een Elf een diepgaande metafoor voor een dromer en natuurliefhebber. Voor de ander is een Elf een mens met puntoren. Er blijven character options bijkomen, elk met hun eigen betekenis en spiegel in onze maatschappij. Warlocks kunnen een metafoor zijn voor verslaving, de argwaan jegens Tieflings kan een metafoor zijn voor racisme. Eladrin kan een metafoor zijn voor bipolariteit. De symbolen en werelden die wij samen creëren rond de speltafel vormen een plek voor al wat wij, de spelers, er binnen willen brengen. 

En de spreuk Hypnotic Pattern is een rave party. :)

© Benjamin Genz Fotografie

Een blik op de toekomst

 

Het ligt vast dat onze volgende reeks zich eerder zal focussen op mensen die weinig of geen ervaring met D&D hebben. Wij experimenteren graag met een methodiek die ons zal helpen om D&D en het fantasy lingo speelbaar te maken zonder dat het vaag of overgecompliceerd wordt. Niets is zo overweldigend als de grote Player’s Handbook voor de eerste keer overhandigd krijgen met de woorden: “Blader er eens door en kies wat je wil zijn.” Zeker als je geen voorgaande kennis hebt van het fantasygenre. Het is een uitdaging die we graag verder exploreren.

Een andere belangrijke vraag die we ons stelden aan het einde van reeks Twee, is: “Wat met talent?” Een vraag die een andere representeert: “wat met dat ietsje meer?” Dat ietsje meer dat we met D&D wilden doen, was tijdens reeks Eén duidelijk: talentbloei. Voor onze tweede reeks schoven wij dit naar de achtergrond, maar ook hier merkten wij, mede door de input van onze spelers, dat een spel D&D met sterke wortels in de persoon heel wat los kan maken. Het is dan aan ons om ook gehoor te geven daaraan en tevens onze eigen scope te respecteren. Een degelijke ontzorging is essentieel hiervoor: een mooi afgerond verhaal, wat binnen onze verantwoordelijkheid als DM’s valt, en een eventuele doorverwijzing naar een expert voor de andere zaken die naar boven kwamen en waar wij en de groep geen gehoor aan konden geven.

In de toekomst hopen wij daarom te focussen op samenwerkingen met derde partijen. Wij werken heel graag samen met coaches en therapeuten en geloven dat Tavern of Talents een stevige meerwaarde zou krijgen indien wij doorverwijzingen kunnen regelen naar therapeuten of coaches. Wij blijven in eerste instantie Dungeon Masters, maar door de persoonlijke input die onze deelnemers ons geven, willen wij graag ook iets teruggeven aan zij die nood hebben aan verdere hulp.

 

Zo heb je alvast een glimp kunnen opvangen van waar wij naartoe willen met Tavern of Talents. Wij hopen dat ook jij met evenveel enthousiasme naar de toekomst kijkt.

 

Tavern of Talents werd mede mogelijk gemaakt door onze geweldige pioniers! :) 

Reeks Eén

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.