Tavern of Talents onderzoekt de relatie tussen avatar en persoon, en de rol van spel (TTRPGs) voor individuen en organisaties. Dit gebeurt in samenwerking met de faculteit Toegapaste Psychologie van AP Hogeschool. Elk jaar duiken enkele laatstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie in dit onderzoek en schrijven zo een bachelorproef.

TTRPGs (Tabletop Roleplaying Games) vormen een fascinerende microkosmos en zijn een wonderlijke bron om het potentieel van spelen te onderzoeken. De mogelijkheid die deze spelen bieden voor mensen om andere kanten van zichzelf te laten zien, leent zich uitstekend tot thema's als creativiteit, talentontwikkeling en meer.

Elk spel voltrekt zich binnen de zogenaamde magische cirkel; de afgesloten realiteit (spelwereld) waar de wetten van het spel (spelregels) het gedrag en de opties van de spelpersonages bepalen. Er is een persona nodig dat zich in die realiteit begeeft en daar kan bewegen. Denk maar aan de spelpion van Monopoly. En net als bij de spelpion van Monopoly is er een connectie tussen personage en speler (speelde je met het vingerhoedje, de kruiwagen, etc?). De magische cirkel creëert zo een scheiding tussen spel en dagdagelijks leven; elk spel is afgesloten in tijd en ruimte. Hierdoor krijgt een spel vaak een bijna ritualistische dimensie.

Vooral in de setting van een fantasierijk bordspel, of zeker in het geval van video games, ruikt dit al snel naar escapisme. Echter, de lijn tussen persoon en avatar is vaak relevanter en poreuzer dan we denken. De opmars van platformen als Meta en ontwikkelingen in AR hebben een sterke invloed op hoe we onszelf en de wereld rondom ons ervaren. Gamification en Serious games op de werkvloer bijvoorbeeld, vereenzelvigen persoon en avatar en transformeren op die manier de werkvloer in een spelwereld. Ook op sociale media creëren we personages van onszelf en zo lopen we het risico vast te zitten in verhaaltjes over onszelf, wie we zijn, wat we willen, etc. Dat kan zijn in de vorm van een takenpakket op de werkvloer dat niet in resonantie is met jouw talenten, een hobby die meer energie van je vraagt dan ze geeft of een gedragspatroon dat je niet langer dient.

"Fantasy is escapist, and that is its glory. If a soldier is imprisoned by the enemy, don’t we consider it his duty to escape?…if we value the freedom of the mind and soul, if we’re partisans of liberty, then it’s our plain duty to escape, and to take as many people with us as we can." [1]

Tavern of Talents biedt een uitweg uit deze verhaaltjes, met meer verhaaltjes, want elk gif is ook een tegengif. Escapisme kan betekenen dat je wegloopt van jezelf. Het kan ook betekenen dat je naar jezelf toeloopt. Tavern of Talents kiest voor deze tweede optie.

[1]: Ursula K. Le Guin, The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction (1979), paraphrasing a passage from J. R. R. Tolkien's essay ‘On Fairy-Stories’