Verbeelding

Verbeelding is een wonderlijk woord dat veel losmaakt, maar wat is het precies? Wij maken graag een onderscheid tussen verbeelding en fantasie.

 

Verbeelding is niets meer en niets minder dan het natuurlijke vermogen om zich dingen voor te stellen die niet het geval zijn, gaande van bijvoorbeeld draken tot hypothetische situaties in ons dagelijks leven. Fantasie bouwt hierop verder en is het vermogen om dingen voor te stellen waarvan we willen dat ze het geval zijn. Met andere woorden, hier is sprake van een verlangen, waaruit soms heuse fantasiewerelden ontstaan. Echter, in dat verlangen zit het gevaar om te vervallen in escapisme of nostalgie; dan blijven we vastzitten in die wereld. Een gevaar dat weliswaar geen reden is om weg te blijven van onze verbeelding; er schuilt hier immers een grote kracht in.

 

Als mensen maken wij veelvuldig gebruik van de kracht van de verbeelding, gedreven door een nood aan verhalen en symboliek. Wij vinden producten van verbeelding in heel wat media vandaag de dag: films, literatuur, TV-series, kunst, enz… En dit bij het fantasy-genre bij uitstek. Wij voelen ons dan allemaal een beetje Ariel en kijken lonkend naar die werelden met een “I want to be part of that world”-gevoel.

https://www.youtube.com/watch?v=SXKlJuO07eM

 

Ook een rollenspel is een perfect medium om aan verbeelding en verhaalvorming te doen.  De grote troef die een rollenspel, en elk spel, heeft tegenover de klassieke media is interactiviteit. Niet alleen van de spelers aan de tafel, maar ook van een bijna constant heen-en-weer tussen onze innerlijke gedachtewereld en de realiteit waarin we rondlopen. Het leuke en unieke hieraan is dat je hier als groep “à la minute” vorm aan geeft. Het creëert een sfeer van spontaniteit binnen een fictieve wereld waarin we samen verhalen scheppen die ons nog lang zullen bijblijven. 

Tabletop Roleplaying Game

Beleving

Hoe zou het voelen om in een fantastische wereld rond te waren? Wat zou jij doen indien jij een illuster persoon was in de talloze films en literaire werken die over de jaren heen gecreëerd zijn? Diezelfde vragen stelden Gary Gygax en Dave Arneson, de bezielers achter Dungeons & Dragons, zich ook. Beu om steeds de verhalen vanuit een vertellend perspectief te beleven, waren zij erop gebrand om zelf avonturen te creëren en te beleven. 

Een Tabletop Roleplaying Game, zoals Dungeons & Dragons, is een coöperatief avonturenspel waarbij iedere speler de rol van een fictief persoon aanneemt. Deze wordt voorzien van een klasse (vergelijkbaar met een beroep), een ras en een assortiment aan vaardigheden. Deelnemen aan een Tabletop Roleplaying Game betekent door een deur stappen naar een andere wereld en sommige elementen van deze wereld kunnen voor jou een uitdaging vormen. Het is immers een wereld waar kwaadaardige wezens snode plannen smeden. Een wereld waar draken mogelijk even alledaags (maar niettemin gevaarlijk) zijn als koeien in de wei. En het spannendste van dit alles? Jij kiest hoe je omgaat met de uitdagingen van deze wereld; zo druk je een stempel op de wereld, net zoals wij een stempel drukken op de wereld rondom ons. Iedereen draagt bij tot het verhaal, hoe klein of groots een actie ook mag lijken. Een Tabletop Roleplaying Game is verhalend, spannend, afwisselend en een spelervaring die je bijblijft. We kunnen je nog niet vertellen waar jouw reis zal beginnen, maar het wordt een wonderlijke ervaring als je jezelf toelaat om mee in deze werelden te stappen.

D&D is één van vele beschikbare spelsystemen. Tegenwoordig gebruiken wij ook andere spelsystemen voor onze methodiek, zoals Cortex Prime en Freeform Universal RPG.

Dungeon masters en dobbelstenen

Als Dungeon Masters creëren wij voor jullie uitdagingen doorheen de wereld en de gevolgen van jullie acties. De dobbelstenen bepalen daarbij mee het resultaat. 

Hierbij een kleine weergave van welk type dobbelstenen er kunnen gebruikt worden in een Tabletop Roleplaying Game:

  • D4: Een vierzijdige dobbelsteen
  • D6: een zeszijdige dobbelsteen. Dit is de meest herkenbare dobbelsteen ter wereld.
  • D8: Een achtzijdige dobbelsteen
  • D10: Een tienzijdige dobbelsteen
  • D10 %: Een tienzijdige dobbelsteen waarbij er tientallen worden vermeld. Kan ook als D10 gebruikt worden.
  • D12: Een twaalfzijdige dobbelsteen
  • D20: Een twintigzijdige dobbelsteen. Dit is de meest iconische dobbelsteen in Dungeons & Dragons.

Stelt er zich een uitdaging? Is de uitkomst van een actie onzeker? In beide gevallen rolt de speler een D20. Hoe hoger jouw resultaat, hoe meer kans dat jouw actie lukt. Jouw vaardigheden bepalen mee de waarde van de worp.

Vergelijk het met het opwerpen van een muntje. Did you get what you wished for? ;)

RPG & Character

Een Tabletop Roleplaying Game wordt gespeeld aan de hand van een personage. Wanneer een speler een Tabletop Roleplaying Game zoals D&D speelt, is er een overgang van realiteit (de persoonlijkheid van de speler) naar verbeelding (het idee dat de speler voor het personage heeft). Daarom zullen er altijd elementen doorschemeren van de spelers achter de personages. 

“It’s still always you. My favorite metaphor for character playing has always been that characters are translucent and not opaque, where they are like stained glass.  [...] You the person, are the light behind the stained glass and what the character is, it’s always still you, but the colours and shapes and the way things are arranged changes when the light shines through differently.”

Brennan Lee Mulligan

© Rysaie_Arts

Ook voor ons als Dungeon Masters is het telkens opnieuw een dankbare oefening om ons te laten inspireren door onze spelers. Wij vertalen steevast met plezier de aan ons aangereikte verhaalpremissen van realiteit naar fantasy setting. Deze vormen de startblokken voor het verhaal dat wij met omzichtigheid verder begeleiden, maar waar de spelers steeds centraal staan.

Talent

Wat is Talent?

Als we het woord talent horen, denken we vaak dat we hier spreken over een innerlijke kwaliteit die iemand heeft en die hem of haar in staat stelt fantastisch goed te zijn in iets. Zomaar. 

 

Voor ons staat talent gelijk aan de vertaling van persoonlijkheid naar voorkeursgedrag, niet zozeer waar een persoon goed in is. Welke activiteit zorgt ervoor dat de tijd voorbij vliegt? Wat laadt jouw batterijen op? Hoe ga je in gedrag met een situatie om? Het is wat de activiteit met jou als persoon doet dat wij definiëren als talent, niet de handeling zelf. Talent is het spanningsveld tussen de innerlijke en de uiterlijke wereld. Dat klinkt wat vaag op papier, maar wordt duidelijker aan de hand van concrete voorbeelden.

 

Er is het voorbeeld van het talent dat de Bruggenbouwer genoemd wordt. Een Bruggenbouwer floreert in het bijzijn van anderen. Iemand met dit talent is diep geïnteresseerd in de dynamiek van mensen onderling en floreert in het bijzijn van anderen. Deze persoon weet op een haast intuïtieve manier hoe mensen met elkaar te verbinden. Dat gaat schier moeiteloos en de persoon put er ook nog een flinke portie energie uit. Context is daarbij belangrijk. Het talent van de Bruggenbouwer komt niet tot uiting wanneer de persoon zich niet in het gezelschap van anderen bevindt.

 

De Bruggenbouwer is één talent, maar personen hebben altijd meerdere talenten. Sommige talenten komen sneller tot uiting dan andere, afhankelijk van de situatie.

 

We kunnen het ook vanuit een andere hoek bekijken. Een goede kok ervaart tijdens het koken een gevoel dat de tijd voorbij vliegt, batterijen die opgeladen worden, voldoening en elke handeling tijdens het koken die moeiteloos lijkt te gaan. De kok wordt er gelukkig van en de situatie laat hem of haar toe om zich authentiek uit te drukken. Er zijn verschillende talenten die zich zouden kunnen uit bij de kok, zoals een Ideeënfontein (elk ingrediënt op de werktafel geeft nieuwe combinatiemogelijkheden), een Creatieve Maker (het plezier om te creëren en met de handen bezig zijn), een Stille Helper (de persoon in de achtergrond een geweldig gerecht klaarmaakt, maar geen roem zoekt) of een Mooimaker (de kok die heel veel waarde hecht aan de visuele presentatie van het gerecht). Iedereen heeft een combinatie van verschillende talenten, al zijn sommige prominenter aanwezig tegenover andere.

Hoe komt talent tot uiting bij Tavern of Talents?

De hierboven genoemde voorbeelden van talenten maken deel uit van het talentenkader van talentenfluisteraar Luk Dewulf. Het is ook dat kader dat wij voor onze methodiek gebruiken. Het dient voor ons als primaire reflectietool tijdens onze ontzorgingsfase om constructief terug te keren vanuit de fantasie naar de realiteit.

 

Een spelende houding laat toe om gemakkelijker jezelf te zijn zonder dat iemand je opdraagt wat je moet doen, mits het mogelijk is binnen de context van de spelregels. Een rollenspel zoals Dungeons & Dragons is hier uitstekend voor; de regels zijn niet arbitrair en de verhalende, vaak persoonlijke aspecten van de personages laten toe om authentiek gedrag te stimuleren.

 

Achteraf reflecteren we op dit gedrag aan de hand van het talentkader van Luk Dewulf: De namen van de talenten zich mooi aansluiten bij de fantasy sfeer waarin D&D zich bevindt. Op deze manier is het talentkader van Luk Dewulf voor ons de uitgelezen tool om een goede ontzorging te voorzien.